Управління освіти, молоді та спорту Тиврівської районної державної адміністрації Вінницької області

НУШ

Початкова школа - фундамент, від якості якого залежить подальше навчання дитини, і це накладає особливу відповідальність на вчителя початкових класів. Довгий час початкова ланка в системі освіти була «школою досвіду», тобто розглядалася як ступінь освіти, де учень повинен освоїти такі основні навички, як читання, письмо, рахунок для подальшого навчання. Сьогодні ж основною метою всіх інновацій в освітній галузі є сприяння переходу від механічного засвоєння учнями знань до формування вмінь та навичок самостійно здобувати ці знання. Усе це – зовсім інша якість навчання, яка дає дітям не лише знання, але й компетентності –  тобто вміння їх використовувати за будь-яких, часто непередбачуваних та несподіваних обставин.

          Очевидно, що без знань не буде компетентностей, тому вони в Новій українській школі не залишилися поза увагою. Тож діти вчаться не лише читати і писати, додавати і віднімати, а також висловлювати і захищати свою думку, оцінювати "медіатексти", читати діаграми, розв’язувати проблеми, критично та творчо мислити, співпрацювати та ефективно спілкуватися, розвивати власний емоційний інтелект та рефлексувати, самостійно організовувати свою діяльність, досліджувати довкілля тощо. 

           Можна впевнено стверджувати, що після закінчення 4 класу НУШ діти знатимуть точно не менше, аніж нинішні  "випускники" початкової школи. Змістовий обсяг галузі не зменшиться, а способи подачі матеріалу сприятимуть тому, що дитина не втрачатиме інтерес до навчання.

         З 1 вересня 2018 року в районі за новим Державним стандартом  початкової освіти почали працювати 26  перших класів в 24 закладах загальної середньої освіти району, приступили до навчання 320 учнів.

           Щоб описане вище навчання стало можливим, учні мають перебувати в новому освітньому середовищі. Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України дизайн класних кімнат 1 класів спрямований на розвиток дитини та мотивацію до навчання. Новий Державний стандарт початкової освіти передбачає   акумулювання зусиль на  оновлене освітнє середовище. Тож приміщення класних кімнат нашого району естетично оформлені, учні вільно володіють інформацією про  призначення відповідних навчальних осередків, парти-трансформери можна легко пересунути для роботи в групах, нова техніка, дидактичні матеріали і розвивальні ігри сприяють загальному розвитку першокласників. Окрім того, на стінах класних кімнат не звичні “класні куточки”, а поробки, зроблені спільно з дітьми та матеріали, що спонукають дитину до роздумів – цікаві запитання, головоломки тощо.

          Заслуговують на увагу оформлення та наповнення освітніх осередків ЗОШ-інтернат І-ІІІ ст. смт. Сутиски, загальноосвітніх закладів смт. Сутиски,  смт. Тиврова, с. Красне, с. Селище, с. Ворошилівка, с. Тростянець, с. Василівка, с. Жахнівка.                                                                                                         

           Крім варіантів класних кімнат доцільно використані окремі приміщення з відкритим освітнім простором, що дозволяє розширити поле діяльності за межі класу. Це - холи, коридори, сходові клітини, зони загального використання з тематикою цікавою для дітей; відпочинково - ігрові  зони для активного відпочинку (розмітка « класики»,  «лабіринт», доріжки для прогулянки, столи для настільного тенісу) та  пасивного відпочинку                         (використання стін  для творчості  - рамки для малюнків, дошки для малювання).

          На придбання забезпечення кабінетів початкової школи у 2018-2019 н.р. по Тиврівському району та Гніванському ОТГ затрачено 1475075,80 грн. 

     За ці кошти придбано  547 комплектів одномісних парт зі стільцем, 27 плазмових телевізорів, 28 багатофункціональних пристроїв, 102 комплекти наборів друкованих засобів навчання, 34 одиниці пазлових килимів для зони відпочинку, 204 комплекти муляжів, моделей та макетів, 238 одиниць приладів і пристосувань та 34 комплекти демонстраційних вимірювальних приладів, стільки ж наборів музичних інструментів.   

           Департамент освіти і науки Вінницької ОДА забезпечив обладнанням кабінети 1-х класів 5 шкіл нашого району (ЗОШ І-ІІІ ст. смт. Тиврів, ЗОШ І-ІІІ ст. смт. Сутиски, ЗОШ І-ІІІ ст. Строїнці, ЗОШ І-ІІІ ст. с. Селище, Краснянська СЗШ І-ІІІ ст.) всього на суму: 29865 гривень.

           Також відповідно до Меморандуму між МОН та The LEGO Foundation усі перші класи Тиврівського району з 1 вересня 2018 року, безкоштовно отримали набори LEGO, які допомогають впроваджувати ігрові та діяльнісні методи навчання в освітній процес. Так, кожен учень забезпечений набором «Шість цеглинок», а кожен клас – набором «LEGO Play Box», які ефективно використовуються  вчителями  в освітній діяльності.

         Нова українська школа це школа з новими програмами, підручниками і підходами до навчання.        

          Кожен день для першачків починається з ранкових зустрічей. Це – щоденні обговорення у колі своїх однолітків проблем класу, правил, планів, ігор на уважність та згуртованість. Такі зустрічі розвивають соціальні навички дітей, вміння вислуховувати інших та не боятися висловити свою думку.

Замість того, щоб на уроці лише сидіти та слухати, діти активно обговорюють питання у спільному колі, групах, парах, конструюють з LEGO та інших матеріалів, творять спільні колажі, рухаються у класі та поза ним.

          При цьому навчання у них інтегроване, адже діти в ранньому віці сприймають світ цілісно, а не фрагментарно. Відтак і предмети об’єднані довкола цікавих для дитини тем чи проблем. Автори НУШ запропонували тематично-проблемний інтегрований підхід, де кожен тиждень упродовж першого року навчання присвячено окремій темі, а діти навчаються граючись. Навчання в НУШ побудоване на дослідженнях: дитина самостійно шукає відповіді на запитання, осмислює вивчене, а вчитель допомагає їй у цьому.

          Освітній процес у початковій школі забезпечують дипломовані спеціалісти. Крім цього педагоги мають сертифікати про відповідну підготовку до роботи в умовах Нової української школи. Онлайн – курси ознайомили вчителів  з використанням нових методик компетентнісного та інтегрованого  навчання, управління класом, нейропсихології, яка дозволяє вчителю зрозуміти особливості функціонування  мозку дитини, виявити причини труднощів у навчанні та виправити їх.

           Дуже складно передбачити, у якому світі житимуть наші діти – адже він швидко змінюється. Проте із впевненістю можна сказати, що їм потрібно буде вміти працювати в команді й співпрацювати. Саме тому значну частину навчального часу в НУШ присвячено роботі в групі. Причому школярі не просто разом розв’язують, наприклад, математичні приклади, а роблять проекти і спільно шукають рішення проблем.

             Оцінка – це не покарання. Вона має фіксувати, на якому рівні перебуває дитина, і показувати ціль, до якої має прямувати дитина. Саме тому в першому і другому класах не виставляються бали, а протягом усього навчання пропонується використовувати вербальне оцінювання. Мета – оцінити поступ кожної дитини, а не її відповідність певному еталону.

           Згідно наказу Департаменту освіти і науки Вінницької обласної державної адміністрації 14 та 17 травня 2018 року було здійснено моніторинг стану реалізації нового Державного стандарту у загальноосвітніх закладах Тиврівського району.

          До складу моніторингової групи увійшли: Лемещенко О.О. – головний спеціаліст відділу загальної  середньої та дошкільної освіти Департаменту освіти і науки облдержадміністрації, Кондратюк Л.В. – заступник начальника управління освіти та спорту Козятинської міської ради, Дробенюк С.Л. – методист районного методичного кабінету Калинівської райдержадміністрації. До проведення моніторингу долучились начальник управління, молоді та спорту Тиврівської РДА Касянчук Л.Л. та методист районного методичного  кабінету Жилінська Т.О.

          Зважаючи на головні показники моніторингу (організацію освітнього процесу, оцінювання проведених уроків та  професійної компетентності педагогів, управлінську  діяльність) стан організації та змісту освітнього процесу в 1 класах закладів загальної середньої освіти Тиврівського району у 2018-2019 навчальному році визнано задовільним. Усі члени моніторингової групи відзначили, що наші першокласники протягом навчального року виконали основну вимогу НУШ – навчилися вчитися. Адже уміння вчитися – це ще одна навичка, яка стане в пригоді кожній людині. У світі, який швидко змінюється, потрібно не відставати, а значить – уміти самостійно навчатись.

           На цему етапі важливо розвинути  самостійність, творчість,  зберегти пізнавальну активність і створити умови для гармонійного входження дитини в освітній простір, підтримати її здоров'я та емоційне благополуччя.